Fodbold Foreningen blev stiftet den 13. februar 1962.

Om opstarten fortælles her i 2002 af afdelingens første formand, Ib Rasmussen til senere formand Gorm Hansen under titlen ”En storklub bliver til”:

”Det hele startede med, at jeg havde en elev, der skulle til fodboldtræning i OB. Jeg spurgte ham hvorfor han ikke spillede lokalt, og han svarede at der jo ikke var en klub. Jeg sagde så: ”hvad der ikke er det kan der blive”. Vi indkaldte så til stiftende generalforsamling. Det blev annonceret i Tarup Nyt og Lokalavisen. Der var en repræsentant fra Dansk Boldspil Union og en fra Fyns Boldspil Union. Året var 1962 og mødet blev afholdt i Tarup Skole den 13. december. Der kom 22 og da vi gik hjem, var fodboldforeningen startet. Jeg blev valgt til formand på den første ordinære generalforsamling den 24. april 1963. Fodboldafdelingen blev en underafdeling af Tarup idrætsforening.

Jeg fik en træner fra OB til at træne de 2 seniorhold. Vi fik lavet nogle fodboldbaner, og de voksne spillere trænede børnene. Vi havde vind i sejlene og fik mange medlemmer. Der er cirka 2500 medlemmer i dag, med de omkring 500 i fodboldafdelingen. Rasmus (K. Jensen) og jeg var meget optaget af, at få fællesarrangementer op at stå, så vi arrangerede sportsuge, juletræ, amatørteater og revy.

Når der skulle køres rekvisitter, brugte vi min skolevogn. Da mine piger begyndte at spille fodbold, blev min kone træner for dem. I 1979 var der uenighed om måden at lede fodboldklubben på, og da sorgerne blev større end glæderne, valgte jeg at gå. Klubben voksede støt, og jeg gik uden bitterhed, og kom stadig til kampene. På det tidspunkt havde jeg jo også været formand i 17 år. I 1980 havde jeg den store glæde, sammen med Rasmus, at blive udnævnt til æresmedlem i Tarup Paarup Idrætsforening. Da jeg gik af som formand for fodboldafdelingen, fik jeg mere tid til amatørteater. Vi spillede Morten Kock stykker, og jeg kunne jo snakke fynsk, så det blev til mange store roller. Jeg har også spillet med i mange revyer. En overgang var jeg formand for TPI Scenen.”

Ib fik desværre i februar 1996 flere blodpropper og blev lammet i den ene side. Fra at være en meget aktiv person, som gerne ville yde noget for andre, var det nu blevet nødvendigt for Ib at være afhængig af andre. Ib tilbragte flere år på plejehjem hvor han stadig var aktiv og bl.a. fik lært at bruge EDB og fik dermed skrevet fortællingen om sit liv.

Ib Rasmussen afgik ved døden den 15. oktober 2002 og blev bisat i Pårup Kirke med stor deltagelse af mange TPIére. Han vil altid blive husket som den person, som var villig til at gøre et stort foreningsarbejde til gavn for alle.

Æresmedlemmer.

Tarup-Paarups Idrætsforening har gennem årene hædret særligt aktive medlemmer, der ved stort engagement og uegennyttigt idræts- og lederarbejde forstod at gå foran. Fra Fodboldafdelingen er følgende udnævnt som

Æresmedlemmer: Ib Rasmussen, Alex Eriksen, Arne Hanen, Torben Orloff Lauridsen og Gorm Hansen.

TPI Hæderspris: Arne Hansen

Albani – Pokalen: Martin Hansen, Ib Rasmussen, Knud andersen, Torben Svendsen, Arne Hansen, Tenna Bruun, Lissie Knudsen, Lars Andreasen og Uffe Strunk.