Særlig kunstgræsbane opkrævning

Kære medlemmer i TPI Fodbold.

Som afløser for tidligere tiders grusbaner etablerede klubben i 2013 en kunstgræsbane, som nu igennem 10 år har været en helt uundværlig facilitet for ungdoms- og seniorspillere - piger og drenge. At vi så slet ikke har plads og tider nok til at tilfredsstille alle – er en kæmpe udfordring.

Investeringen på kr. 4 mio. til etablering af banen klarede klubbens selv via fonde, egenbetaling og delvist Odense Kommune, som dermed betingede at bl.a. Pårup Skole skulle have adgang til banen i dagtimerne.

Banen har en forventet levetid på 10 år, så da Odense Kommune i 2021 meldte offentligt ud, at der var afsat midler til henholdsvis 5 nye baner, samt udskiftning af tæppet på 3 baner – og at vores bane var en af de 3 – da var der stor glæde hos os. Desværre ændrede kommune standpunkt i 2022 og TPI gled ud af listen til fordel for en anden bane, som åbenbart var i noget dårligere stand.

Beslutningen var vi absolut ikke tilfredse med, men mange møder med forvaltning, politikere, samt kontakt til medierne har ikke medført større økonomisk forståelse og kommunen har nu konkret meddelt os, at vi selv må klare finansieringen.

Nu er banen – planmæssigt - efterhånden så slidt, at tæppet nødvendigvis skal udskiftes og bestyrelsen har besluttet at det skal ske i 2024 eller senest 2025 for dermed at overholde vores ambitioner om at kunne tilbyde ordentlige baneforhold.

Vi følger udviklingen omkring granulatet nøje og vil etablere afskærmning hele vejen rundt om banen for at holde så meget granulat som muligt inde på banen, samt der laves en form for rist ved udgang hvor der kan bankes støvler.

Prisoverslaget ligger på omkring kr. 2 mio. og idet bestyrelsen ikke påtænker at anvende hele foreningens egenkapital, så forventes der bankfinansiering over 7 år, som er minimum levetid for ny bane.

Vi skal derfor nu i gang med at søge fonde m.fl., samt planlægge arrangementer (f.eks. sponsorcykelløb) som skal medvirke til at skaffe midlerne. Gode forslag modtages meget gerne.

Men vi ser også at en form for medlemsbetaling vil blive nødvendigt – i øvrigt på linje med andre sammenlignelige klubber i Odense.

På den baggrund vil der fremover blive opkrævet et ”Kunstgræstillæg” på kr. 200,- pr. halvår sammen med den normale kontingentopkrævning – med start i foråret 2024.

Det indbetalte ekstra-kontingent, samt eventuelle midler fra arrangementer og fonde allokeres specifikt til kunstgræsbanen. Der oprettes en særlig konto og bestyrelsen vil på generalforsamlingen i april 2024 foreslå det skrevet ind i vedtægterne, så pengene præcist øremærkes uanset skiftende bestyrelser.

Vi håber på opbakning til dette tiltag.

Bestyrelsen står naturligvis til rådighed for henvendelser.

på bestyrelsens vegne Torben Orloff Lauridsen TPI Fodboldformand